Základní škola Malenice. Venkovní učebna výtvarné výchovy. Rekonstrukce

Venkovní učebna ZŠ Malenice

Venkovní učebna ZŠ Malenice, by se měla stát ze stávající stodoly na zahradě školy. ZŠ v Malenicích u Volyně je typická vesnická škola pouze s výukou prvního stupně. Kvůli omezené kapacitě budovy se některé třídy nachází v podkroví, kde je během jarních měsíců teplota pro výuku nepřijatelná. Díky možnosti využití evropských dotací se obec rozhodla tuto situaci změnit. Proto jsme zpracovali projekt, který by ze stávající stodoly na zahradě, sloužící především jako sklad, vytvořil venkovní učebnu přírodních věd a výtvarné výchovy. 

Jako venkovní učebna slouží první dvě třetiny půdorysu směrem k hlavní budově základní školy. Zbylá třetina slouží nadále jako sklad. Abychom zabránili přehřívání, byly na střechu navrženy turbínové hlavice, díky nimž a otevření jednotlivých částí stěny, za využití komínového efektu, dohází k přirozenému proudění čerstvého vzduchu a ochlazování učebny. Jelikož je uvažováno pouze se sezónním využitím je součástí návrhu i systém uzavírání a zabezpečení proti nepřízni počasí a nedovolenému vstupu do přístřešku.

Provoz přístřešku je stanoven na tři rozdílné situace. V zimě se nepoužívá, je celý uzavřený a zabezpečený proti vstupu a proti nepříznivým povětrnostním podmínkám. V létě, během letních prázdnin a v době nevyužití, je objekt uzavřený proti vstupu, ale je zajištěno jeho provětrávání. V květnu a v červnu, kdy je přístřešek naplno využívaný, tak je kompletně otevřený. Tyto možnosti dovoluje navržený systém posuvných roštů s dveřmi a sklopných stěnových panelů, které potom slouží jako lavice. Jelikož jde o základní školu, která má v dětech rozvíjet tvořivost, mají jednotlivé lavice různé barvy a pevná část posuvných dveří slouží jako tabule ke kreslení. 

Půdorys původní stodoly a sklon střechy zůstal zachován. Cílem bylo však vytvořit zápraží podél celé východní fasády orientované do zahrady, které by umožnilo ukrytí před deštěm i prudkým sluncem. Hlavní fasáda odkazuje na vzhled původní stodoly a je tvořena vodorovnými prkny bez ošetření. Naopak posuvné dveře a výklopné panely svou vertikalitou a rozmístěním dodávají fasádě rytmus.

Přístřešek vzhledem ke svému charakteru nemá sám o sobě vlastní hygienické zázemí. Toto je řešeno zpřístupněním toalet v přízemí budovy školy, toalety jsou v objektu situovány v návaznosti na zahradu. Vstup ze zahrady do školy bude bezbariérově upraven.